Høsten er her, vinteren står for tur og forkjølelsessesongen er i gang! Ernæringsfysiolog Marie gir deg sine 3 friskeste tips til hva du kan gjøre for å redusere risikoen for å bli syk. 

1. Husk å spise fet fisk 2 til 3 ganger i uka! Fet fisk inneholder godt med vitamin D som er nødvendig for opprettholdelse av et normalt immunforsvar. Hva med å prøve ut oppskriftene under?

- Lakseburger: http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Lakseburger
- Laksewrap: http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Laksewrap
- Og 5 porsjoner med makrell i tomat på brødskiva: http://www.stabbur-makrell.no/
*Hvis du ikke får i deg 2-3 fete fiskemåltider i uka bør du ta tran eller vitamin D dråper.  

 

2. Spis «5 om dagen»! Frukt og grønnsaker hver eneste dag – altså 3 håndfuller med grønnsaker og 2 med frukt. Frukt og grønnsaker inneholder godt med vitaminer, mineraler og antioksidanter – mangel på disse kan gjøre deg mer utsatt for infeksjoner. Hva med å prøve ut oppskriftene under?

- Start dagen med en frokostsmoothie: http://www.melk.no/oppskrifter/kalde-drikker-smoothies/smoothies/frokostsmoothie/

- Lunsjsalat ved siden av brødskiva? eller blandet med kylling? http://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/salater/salat-med-mango-avokado-og-sn%C3%B8frisk

- Søtt mellommåltid: http://www.frukt.no/oppskrifter/dessert/fruktsalat-med-vaniljekesam/

- Tomatsuppe, Perfekt høstmiddag: http://www.melk.no/oppskrifter/smaretter-lunsj/supper/tomatsuppe5/

- Grønnsaker og dipp som snacks til kvelds: http://www.frukt.no/oppskrifter/barneretter/gronnsaker-med-dipp/

 

 

3. Vær i aktivitet i minimum 30 minutter hver dag! På sikt vil fysisk aktivitet styrke immunforsvaret – så det er bare å sette i gang. Dine 30 minutter kan være sammenhengende eller fordelt utover dagen. Gjør aktivitet du liker – gåturer, joggeturer, styrketrening, saltrening, hjemmetrening osv. For eksempel kan hjemmetrening med styrkeøvelser i forbindelse med klesvaska, være en fin måte å komme seg i gang på. Skap ekstra motivasjon til å trene – prøve en ny gruppetime, bytte treningsprogram, få deg en treningspartner eller lag deg en egen spilleliste med låter som får deg i godt humør.


Lykke til med en friskere influensasesong! :)