Ola Nordmann sitter mer enn noen gang! Mange jobber nå 7-8 timer foran dataskjermen fra mandag til fredag. Når fredagen kommer har man kanskje sittet stille i så mye som 35-40 timer, kun avbrutt av lunsjpauser og møter. Du skjønner kanskje hva jeg vil frem til? Nemlig at flere og flere nordmenn tilbringer 1/3 av døgnet stillesittende på kontorstolen. Som fysioterapeut er jeg opptatt av å forebygge plager i muskel- og skjelettsystemet, og ønsker derfor å komme med noen tips til «stillesitter’n».

Dersom du sitter stille lenge vil det føre til dårligere blodsirkulasjon, stivere muskler, og ensidig belastning på skjelettet. Bevegelse gir varierende belastning på skjelettet, variert muskelbruk og økt sirkulasjon.

Det er derfor svært viktig å prioritere å bevege seg i løpet av arbeidsdagen! Det er mye meninger om hvilken sittestilling som er «riktig», og det er vanskelig å vite hvem man skal høre på. Generelt vil jeg si at det viktigste er å variere arbeidsstilling og ta hyppige småpauser. Likevel er det noen tips å ta med seg til sittestillingen:

  •              Ha føttene i gulvet
  •             Bruk korsryggstøtte fra stolryggen
  •             Sitt tett på pulten, og hvil underarmene på pulten (eventuelt bruk underarmstøtter)
  •             Ha blikket i øvre del av skjermen når du ser rett frem
  •           Følg de 2 siste punktene også når du står
  •             Stå! Selv om det bare blir 20-30 min om gangen utgjør det en stor forskjell

Andre enkle tips:

  •         Ta en pause minst 1 x i timen (helst 1 x i halvtimen…)
  •         Er du leder? Innfør pausegym med enkle bevegelighetsøvesler/tøyeøvelser
  •         Føler du at det er vanskelig å finne en god sittestilling? Ta kontakt med lederen din, som igjen kan kontakte bedriftshelsetjenesten for hjelp.                
  •      Og ikke glem å rikke godt med vann i løpet av dagen!

 

Vil du lese mer om sittestilling og inaktivitet? Klikk her for Helsedirektoratets statistikker.

 

Ha en god dag på jobb med bedre sittestilling :)