Her gir klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør oss svaret på hvorfor det er sunt å spise litt nøtter:

Nå i julen er det tradisjon for å fylle sjenerøst i skåler og kurver med alle typer nøtter – disse bør nytes med god samvittighet. Nøtter inneholder nemlig store mengder sunt fett, vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter og andre helsebringende fytokjemikalier. En neve nøtter om dagen er bra for deg hele året igjennom.

En håndfull usaltede nøtter om dagen er vist å senke kolesterolet og redusere risikoen for koronar hjertesykdom (hjerteinfarkt og angina). Kombinasjonen av umettet fett og antioksidanter i nøtter, er sannsynligvis en av de beste beskyttelsene vi kan få mot denne typen sykdommer. Alle typer nøtter er rike på umettet fett, det er kun et unntak og det er kokosnøtt som nesten bare inneholder mettet fett. De ulike nøttene inneholder i tillegg ulike vitaminer, mineraler og fettsyrer.

- Valnøtter inneholder mye omega-3

- Hasselnøtter inneholder ekstra mye E-vitamin. E-vitamin er en veldig effektiv fettløslig antioksidant og som beskytter celler og vev mot skader.

- Pistasjnøtter er rike på kalium som har en blodtrykkssenkende effekt.

- Paranøtter er veldig rike på selen. Bare to stykker skal til for å dekker dagsbehovet for selen. Selen er en kraftig antioksidant og ser ut til å beskytte mot kreft

- Cashewnøtter er rike på jern som blant annet er med på å danne rødeblodlegemer. Jernmangel gjør deg trøtt og slapp. Barn og kvinner i fertil alder er ekstra utsatt for jernmangel. 

- Peanøtter inneholder mye proteiner, som gir god metthetsfølelse

 

Ta deg en nøtt og kos deg i førjulstiden :)